- AX SARJA pitkät venturisuuttimet TC Kovametalli alumiinisuuttimet 50mm harvalla kierteellä
- SX SARJA pitkät Silikoninitriittisuuttimet, erityinen kestomuovisuojaus 50mm harvalla kierteellä
- NX SARJA Lyhyet venturirakenteiset TC Kovametallialumiinisuuttimet 50mm harvalla kierteellä
- NY SARJA Lyhyet venturirakenteiset TC Kovametalli alumiinisuuttimet 3/4 NPT kierre
- UX SARJA Venturirakenteiset TC Kovametalli alumiini tappi työntösuuttimet
- UA SARJA Kulmasuuttimet 50mm harvalla kierteellä
- SUUTTIMEN VALINTA
Suuttimen materiaali: - Kovan kulutuksen alaisia suuttimien sisäosia valmistetaan eri materiaaleista.
- TC Kovametalli -suuttimet, käyttöaika n. 300 tuntia
- Silikoninitriitti -suuttimet, käyttöaika n. 360 tuntia
- Boorikarbidi -suuttimet, käyttöaika n. 750 tuntia
- TC Kovametalli -suuttimet ovat eniten käytettyjä hinta / laatu / kesto -suhteensa vuoksi.
- Silikoninitriitti -suuttimet erinomainen kestävyys ja keveys
- Boorikarbidi -suuttimia käytetään lähinnä Korundia (alumiinioksidi) puhallettaessa, koska suuttimen kuluminen on erittäin suurta.
- Venturisuuttimissa on iso sisäänmeno ja hyvin lyhyt suora osa ja taas laajeneva ulostulo. Suorilla suuttimilla puhalteen lähtönopeus on n. 350 km/h kun taas pitkillä venturisuuttimilla lähtönopeus on n.740 km/h. Suorasuutin Venturisuutin
- On kaksi valintaa, jotka tulee tehdä suuttimen materiaalin lisäksi.
- 1. Suuttimen aukon koko: Suuttimia on aukon koolla 3 -19mm. Valitaan käytössä olevan kompressorin tuoton mukaan. Suurin mahdollinen suutin kompressorin tuottoon nähden on paras valinta. Työsuorituksen tehokkuus on suoraan verrannollinen paineilman määrään ja paineeseen suuttimessa. Mitä enemmän sen parempi.
- 2. Suuttimen pituus: Lyhyitä veturisuuttimia kuten NY -sarja (3/4” kierre) ja NX -sarja (50mm kierre) tulisi käyttää vain helposti puhdistettavilla pinnoilla sekä ahtaissa paikoissa.
- Pitkiä venetuurisuuttimia kuten AX, OX ja SX -sarjoja tulisi käyttää vaikeasti puhdistettavilla pinnoilla. Ne ovat yleisimmin käytössä olevia. Niissä on 50 mm:n harva kierre, joka on yleinen standardi ympäri maailman
- On erittäin tärkeää valita oikeanlainen suutin puhallustyötä varten ja tarkistaa “ilman ja puhallusaineen kulutus” -taulukosta, että riittävän suuri määrä ilmaa on saatavissa.
- Käytä vain venturirakenteisia suuttimia, jotka on helppo tunnistaa niiden suuresta sisähalkaisijasta, joka kapenee asteittain suuttimen suuta kohti ja leviää sitten poistoaukon päässä.
- Puhallusaineen nopeus ventuurisuuttimen poistoaukossa on normaalisti enemmän kuin 700 km/ h ja sillä on suuri vaikutus minkä tahansa tyyppisen suuttimen suorituskykyyn. Kaikki NORBLAST® -suuttimet on venturirakenteisia.
- Ota huomioon kaksi tärkeää seikkaa suuttimen valinnassa :
- Suuttimen koko : Kun tarpeeksi suuri ilmamäärä ja ilmanpaine ovat saatavilla, tulisi aina valita suurin mahdollinen suutin.
- Seuraavasta esimerkistä nähdään, kuinka suuri merkitys suuttimesta mitatulla ilmanpaineella on:
Suuttimen puhallusvoima 7 bar (100 psi) = 100 % alueesta
Suuttimen puhallusvoima 5,6 bar (80 psi) = 66 % alueesta
Suuttimen puhallusvoima 4,2 bar (60 psi) = 50 % alueesta - Suuttimen pituus : Käytä aina pisintä saatavilla olevaa suutinta varmistaaksesi mahdollisimman suuren tehon.
Lyhyempiä suuttimia (alle 90 mm) tulisi käyttää vain pienempiin, helposti puhdistettaviin pintoihin, tai erittäin ahtaissa olosuhteissa antamaan käyttäjälle enemmän tilaa.
TÄRKEÄÄ : Tarkista aina tarvittavat määrät ” Ilman ja puhallusaineen kulutus” -taulukosta .
NORBLAST® SUUTTIMIEN KULUTUSTAULUKKO | mm | Ilmankulutus m3/min | Ilmankulutus m3/h | Puhalteen kulutus 7 Bar illa kg/h |
NY30 | 3,2 | 0,55 | 33 | 65 |
NY40, NX40, | 4,8 | 1,25 | 75 | 140 |
NY60, NX60, AX65, OX65, SX65 | 6,3 | 2,4 | 144 | 250 |
NY80, NX80, AX80, OX80, SX80 | 8 | 4 | 240 | 440 |
NY95, NX95, AX95, OX95, SX95 | 9,5 | 5,5 | 330 | 600 |
NX110, AX110, OX110, SX110 | 11 | 7,3 | 438 | 820 |
NY125, NX125, AX125, OX125, SX125 | 12,5 | 9,6 | 576 | 1100 |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.